ZAPISZ SIĘ

Zapisz się online

Serdecznie zapraszamy do wypełnienia poniższego formularza. Zarezerwuj miejsce już teraz, ponieważ liczy się kolejność zgłoszeń!

Zajęcia prowadzi: Andre de la Cruz

Brazylijski aktor teatralny, telewizyjny i filmowy, scenarzysta, dramatopisarz, reżyser teatralny i filmowy. Absolwent Wydziału Aktorskiego Universidade Federal do Rio de Janeiro (UNIRIO) i Akademia Filmu i Telewizji w Warszawie. Scenarzysta i członek SBAT (Stowarzyszenie Brazylijskich Pisarzy Teatralnych) od 1997. Założyciel Studia Michaiła Czechowa i Studia Teatralnego Kadr w Warszawie. Badacz metody Czechowa od lat 90., aktywny członek grupy „Bases” organizowanej przez Michael Chekhov Brasil. Brał udział w warsztatach i spotkaniach min. z: prof. Joanną Merlin i prof. Fern Sloan z MICHA, The Michael Czechov Association. Zdobywca wielu prestiżowych nagród zarówno w Brazylii jak i w Polsce, wśród nich Grand Prix za reżyserię spektaklu „Samotne serca” (Corações Solitários) podczas „Spotkań Teatralnych Ameryki Południowej” (1999) oraz Grand Prix za reżyserię spektaklu „Mariana” w III Festiwalu Monodramu „Monoblok” w Gdańsku (2012). Był nauczycielem historii teatru oraz technik aktorskich w Szkole Teatralnej Leonardo Alves w Rio de Janeiro. Przez lata był wykładowcą kultury brazylijskiej w Centrum Studiów Latynoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego (CESLA). W 2016 otrzymał “Złote Serce” jako jeden z bohaterów książki „Perły pod Giewontem”. W 2017 r. założył Studio Teatralne Kadr. W 2021 r. założył Studio Michaiła Czechowa.


Oferując kreatywną oazę, Studio Michaiła Czechowa będzie poświęcone poszukiwaniom odważnego, dostępnego emocjonalnie, zdolnego fizycznie i urzekającego aktorstwa. Wyszkolimy aktorów pracujących na scenie, w filmie i w telewizji. Dodatkowo chcemy pomóc aktorom, scenarzystom i reżyserom przezwyciężyć blokady twórcze, bariery komunikacyjne, suche zaklęcia i płaskowyże. Pragniemy zaoferować artystyczny dom i twórczą przystań dla aktorów, reżyserów i pisarzy, inspirowanych naukami wielkiego rosyjskiego aktora i teoretyka Michała Czechowa. Technika ma charakter holistyczny, integrujący ciało, duszę i inspirację do tworzenia dzieł sztuki o wysokiej wydajności oraz dostarczający narzędzi dla człowieka bardziej związanego społecznie z jego pierwotną energią.

O Nas

Studio Michaiła Czechowa powstało w 2021 roku. Jest pierwszą i jedyną w Polsce organizacją, poświęconą badaniu, rozpowszechnianiu i nauczaniu spuścizny artystycznej pozostawionej przez Michaiła Czechowa. Naszą największą misją jest pogłębianie pracy aktora nad sobą. Aktor jest narzędziem przemiany nie tylko samego siebie, ale także tych, których dotyka jego sztuka, a więc wszystkich nas.
Studio Michaiła Czechowa ma na celu oferowanie gruntownego, dogłębnego szkolenia w zakresie Techniki Michaela Czechowa dla aktorów, reżyserów i artystów z innych dziedzin.

Technika Michaiła Czechowa

Michaił Czechow to wybitny rosyjski aktor, reżyser i pedagog, którego działalność znajduje się w centrum zainteresowania wielu współczesnych praktyków i teoretyków teatru na całym świecie. W Polsce, pomimo sporadycznych publikacji, organizowanych konferencji i warsztatów uczących jego metody, jest on wciąż postacią mało znaną, a nazwisko Czechow kojarzy się nadal przede wszystkim z autorem Mewy, a nie z jego utalentowanym bratankiem.

W Rosji dorobek Czechowa był przez długie dziesięciolecia skazany na zapomnienie, a pierwsze prace krytyczne o aktorze zaczęły ukazywać się dopiero kilkanaście lat po jego śmierci. Jedną z przyczyn były utrudnienia w dostępie do materiałów archiwalnych, będące pokłosiem jego przymusowej emigracji. Na jego decyzję o wyjeździe z sowieckiej Rosji miało wpływ kilka czynników, między innymi ostra krytyka twórcy, którego poszukiwania estetyczne i zapatrywania światopoglądowe nie wpisywały się w oficjalny nurt ideologiczny. Ponadto Czechow nie miał możliwości realizowania własnej wizji sztuki aktorskiej, inspirowanej między innymi antropozofią Rudolfa Steinera - hegemonia scenicznego realizmu nie zostawiała miejsca na takie eksperymenty. Wreszcie obawiał się aresztowania z powodu swojej przynależności do Towarzystwa Antropozoficznego. Czechow zdecydował się na emigrację w 1928 roku i już nigdy nie powrócił do kraju.
Działalność sceniczna Czechowa stanowiła dlań ucieleśnienie jedności sztuki i życia. Powszechnie lansowana w krę gu modernistycznej bohemy praktyka „życiotworzenia” przybrała w przypadku Czechowa szczególny wymiar. Cechy jego twórczej osobowości zdeterminowały kierunek estetycznych i filozoficznych poszukiwań i znalazły swoje odzwierciedlenie w rolach teatralnych i filmowych, pracy reżyserskiej i pedagogicznej.
Czechow wykształcił według swojej metody interpretacji aktorskiej całą plejadę gwiazd ekranu, między innymi Yula Brynnera, Gregory’ego Pecka, Anthony’ego Quinna i Marylin Monroe. Tajniki sztuki scenicznej przybliżał swoim uczniom poprzez wykłady poświęcone zagadnieniom techniki gry oraz warsztaty aktorskie.

Michaił Czechow

Michaił Czechow to wybitny rosyjski aktor, reżyser i pedagog, którego działalność znajduje się w centrum zainteresowania wielu współczesnych praktyków i teoretyków teatru na całym świecie. Urodzony w Petersburgu w Rosji w 1891 r. Siostrzeniec dramatopisarza Antoniego Czechowa, rozpoczął karierę artystyczną jako najwybitniejszy członek Moskiewskiego Teatru Artystycznego, założonego przez Konstantyna Stanisławskiego. W 1928 r. Michaił Czechow został zmuszony do ucieczki na wygnanie i przez trzy dekady między Europą a Stanami Zjednoczonymi, nieustannie badał i rozwijał system aktorski, który inspirował i głęboko angażował aktora całościowo - jako fizyczną i psychiczną ludzką istotę. Uważał wyobraźnię za najpotężniejsze narzędzie w procesie twórczym. Jego system skupia się na ciele i ruchu jako źródłach inspiracji artystycznych emocji. Michaił Czechow, uznany aktor, reżyser i nauczyciel teatru, zdołał stworzyć praktyczny i przystępny język, który przemawia bezpośrednio do artystycznej i twórczej istoty współczesnego aktora.

Z jego techniki znanej i cenionej na całym świecie czerpią pokolenia aktorów, min.: Gary Cooper, Gregory Peck, Marilyn Monroe, Anthony Quinn, Clint Eastwood, Yul Brynner, Lloyd Bridges, Jack Palance, Mala Powers, Beatrice Straight, Joanna Merlin (obecnie prezeska MICHA - Michael Chekhov Association).

 

Głęboko, w naszym wnętrzu, w skarbnicy naszych dusz są ukryte potężne moce twórcze. I umiejętności. Pozostają one jednak nieużyteczne tak długo, jak długo o nich nie wiemy bądź zaprzeczamy ich istnieniu. Są one tak potężne, cudowne, że jesteśmy – i to jest zaraza naszego czasu – zawstydzeni ich istnieniem. Dlatego są nieużywane. i pozostaną takimi na zawsze, jeżeli nie otworzymy drzwi, nie wejdziemy bez lęku do owej skarbnicy i nie poszukamy ich.

- Michaił Czechow -